Designskitseopgaven 11/10 2018

Analyse af spotify til iOS

Analyse af spotify til iOS

Ifølge den amerikanske semiolog, Charles S. Peirce, findes der ikoniske tegn, indeksikalske tegn og symboler. Disse begreber kan bl.a. anvendes til at analysere et objekt, eller i dette tilfælde, et interface. Vi har taget udgangspunkt i homepagen i en spotify app på en iPhone. Her ses både ikoniske og indeksikalske tegn samt en række symboler.

Øverst på siden (se figur 1) ses de playlister, der er blevet lyttet mest til indenfor den sidste måned af spotify brugeren. Disse kan betegnes som indeksikalske tegn, da de refererer til, at der har været aktivitet på appen. Desuden ses den sidst afspillede sang nederst på siden, som således også kan betegnes som et indeksikalsk tegn, da der endnu en gang refereres til en vis aktivitet på appen.

Flere steder på interfacet befinder der sig symboler. Nederst ses tre knapper – alle sammen er symboler. Hvis man kigger på home-knappen, den forestiller et hus, og refererer til, at man ved at trykke på den, kommer tilbage til homepagen. Således forestiller søgeknappen et loop, og library-knappen forestiller tre bøger. Library-knappen refererer derfor til et bibliotek – dette er ydermere en conceptual model, da mange mennesker automatisk forbinder et bibliotek til et sted hvor man bl.a. kan have sine playlister. Dette gør sig desuden også gældende for play-knappen, der også betegnes som et symbol, da vi har lært, at en play-knap ser ud som det fremgår af figur 2.

Til sidst ses der også nogle få ikoniske tegn på interfacet. Disse ses i form af de forskellige albums der er fremvist på skærmen. Hvis man trykker på albummet, kommer man ind på albummet, og således er det et ikonisk tegn.

Udover semiotik kan det også være relevant at kigge på nogle af Donald Normans begreber, henholdsvis signifiers, feedback og endnu en gang, conceptual models. Home knappen, søgeknappen, your library knappen og play knappen er alle signifiers, der hver især indikerer hvor brugeren skal trykke i forskellige tilfælde. Play knappen signalerer at den kan bruges til at afspille en sang, dette tegn er, som nævnt tidligere, genkendeligt, fordi vi har lært, at en play-knap ser ud som i appen.

I størstedelen af elementerne på Spotify-appen, sker der en feedback når du trykker på eks. home-knappen eller en sang. Der bliver knappen grå og mindre, når du trykker på den, og så bliver den givne funktion herefter udført.

Spotify appen består af et hav af affordances, og her er der blevet taget udgangspunkt i Davis og Chounaird. De forskellige funktioner i menuen nederst på interfacet invitere (request) brugeren til at  trykke på disse for at navigere rundt i Spotify, men opfordrer (encourage) samtidig til at disse funktioner også kan trykkes på. Dog kan man sagtens navigere rundt i Spotify på andre måder, såsom at gå ind i et album. Det er derfor stadig muligt for brugeren at omgå denne invitation (request). Overskrifterne på kategorierne opfordrer (discourage) derimod ikke til at de kan trykkes på. De nægter (refuse) derimod brugeren i at trykke på dem. I stedet opfordrer (encourage) de forskellige albummer til at man kan trykke på dem.

 

Figur 1: Spotify til iOS interface                                                                                                                   Figur 2: Ikoniske tegn er markeret                                                                                                                                                                              med orange, indeksikalske med blå                                                                                                                                                                              og symboler med rød

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Designskitseopgaven 11/10 2018