Nutids- og fremtidsscenarier

DESIGNSPRINT – MANDAG

Brainstorm → Hvad/hvem skal vores målgruppe være?

 

Observationer af “Børn og familie” området

 

  • Nem adgang til en masse foldere
    • Faktalink → Målrettet opgaveskrivning i gymnasiet og folkeskolens ældste klasser
      • Relevans?
    • Sangskattekisten → Musik og sprogstimulering
      • Henvender sig til forældre med småbørn
    • Filmstriben → Bibliotekernes filmtilbud
      • Børns brug af de digitale medier
    • eReolen Go → E-bøger og lydbøger for børn og unge
      • Børns brug af de digitale medier
    • Aarhus musikskole → Babyrytmik (3-12 mdr.) → Musik og bevægelse (0-5 år)
      • På bagsiden vises arrangementer for børnefamilier i årets løb
    • Reklame for en bog → Henvender sig til børn fra 8 år og op
    • Albus → International festival for børnelitteratur
      • Henvender sig til lidt ældre børn
    • Reklame for udendørs legeplads
  • Det fysiske rum (omgivelser)
    • 1. sal (2. niveau)
    • Højt til loftet
    • Store vinduer ud til udendørs legeplads
    • Tilgængelige bøger ved indgang og i fællesrum
    • Scenetrappen
      • Påklædningsrum/teater
      • Små huse og runde puder man kan sidde på
      • Computere
      • Bøger
      • Små borde og stole hvor der er adgang til LEGO
      • Fleksibilitet (både fungerer som publikum og som stander til kor eks.)
    • Hjørnet
      • Børnelab
      • “mini biograf” med sofaer og stort TV med børnefilm
      • Barnevognsparkering  
    • Legeområde (0-3 år)
      • Lille legeplads
      • Forholdsvist lukket rum
    • Fællesområde
      • Bøger
      • LEGO-klodser
      • Borde og stole i børnehøjde og alm.
      • Lille forhøjning med store klodser
    • “Æsken” – det grønne rum
      • Blødt gulv
      • Store klodser og genstande man kan lege med
    • Toiletter/puslerum
      • Gemt væk men stadig let tilgængeligt
    • Fælles for alle områder
      • Afgrænset rum men stadig ikke lukkede rum
      • Højt til loftet
  • Aktivitet (omkring kl. 11:00)
    • Mødregruppe/foredrag omkring små børn
    • Mange børn i fællesrum
    • Både forældre der interagere med børn og forældre der er passive
    • God stemning
    • Meget aktivitet ved store LEGO-klodser i fællesrum
    • Spisning i fællesrum
    • Aktivitet i legerum (0-3 år)
    • Forældre som læser højt for børn
    • Børn som sidder på computer
    • Både mænd og kvinder med børn
      • Unge forældre (27-35 år)
      • Bedsteforældre
    • Folk gør hyppigt brug af barnevognsparkering
    • Både private og børnehave/dagpleje
    • Forældre taler på tværs i legerum (0-3 år)
    • Overvejende med børn i alderen 0-6 år ca.
    • Alle de aktiviteter som står til rådighed bliver brugt på nær børne-lab

 

Ideer på baggrund af observationer

  • Hvad skal der interageres med?
    • Legoklodser
      • Klods med mærkat på
        • Registrere digitalt?
    • Dukker
    • Interaktiv “dj-pult” med klodser

 

Liste over mikro-arrangementer der blevet observeret

 

  • Foredrag for mødre m. babyer
  • Studiegrupper
  • Åbent hus ved sundhedsplejen, for familier i midtbyen. Hver mandag kl.10-11:30. I æsken/pusterummet
  • Møder

 

Hvordan reklamerer Dokk1 med de pågældende arrangementer?

  • På facebook
    • Begivenheder
  • På Instagram
    • Der bliver mest reklameret for anbefalede bøger
    • Noget af det første man ser i deres beskrivelse, er en henvisning til deres website, “Det sker på dokk1”
  • På deres website
    • Der er en side der hedder “Det sker på dokk1”, hvor man nemt kan danne sig et overblik over de planlagte arrangementer

 

Planlægning

Fokus og afgrænsning

  • Familie- og børneområde
  • Vi observerer hver vores del af området

Nøgleaktiviteter

Brugertyper

Centrale udfordringer

Brug erfaringerne og spørgsmålene fra øvelsen i etnografisk inspirerede feltstudier (som I lavede i Co-design).

 

Vi har observeret forskellige områder generelt på DOKK1 og fundet frem til børne- og familieområdet, som har det største potentiale. Derfor har vi valgt at undersøge forskellige områder inde for familie- og børnområdet. Vi undersøgte tre områder og besluttede os for at fokusere på fællesrummet i afdelingen.

I nedenstående ses de observationer der blev udført i fællesrummet i børne- og familieområdet:

 

Activities
Hvad sker der?
Mødre som leger med deres børn, både med klodser men også med bøger.
Fædre som både leger men også sidder passivt på sin telefon.
Børn der leger sammen med andre børn.

Hvad laver menneskene?
Børne er rolige og leger/ læser i bog.
Kører med vogn.
Børnene leger med de aktiviteter der befinder sig i rummet.

Objects
Hvilke artefakter er vigtige?
Bøger og klodser som både børn og forældre interagerer med.
Folk benytter sig også af sofaer og bord/stole.
Sidder i sofaen og ser på telefon og leger med deres børn.
Sidder på stol ved bord og læser bog.
Bruger klodserne til at bygge.
Legehuse

Hvilken rolle spiller de?
Ved brug af klodser spiller de den primære rolle i legen.
Hvorimod stole/borde/sofa er sekundært, da man benytter sig af disse objekter til at læse en bog eller tegne mm.
Legehusene er også primære da de leger med dette.
Bøger er primære.
Alle objekter kræver ikke kommunikation mellem flere børn og der er derfor ingen objekter, som indleder til at børn skal lære hinanden at kende og interagere sammen.


Interactions
Hvorfor interagerer menneskene som de gør?
Nogle mennesker er sammen med hinanden grundet tryghed. Altså relation mellem mor og barn eks.
Hvorimod andre børn interagerer sammen grundet interessen for eks. Legoklodser. Børns interaktion er mere baseret på leg og det sjove.

People
Hvilke mennesker har vi med at gøre?
Vi har med børn i alderen 0-6 år
Voksne såsom forældre, bedsteforældre, medarbejdere/fagfolk og dagplejemødre.

Hvordan er omgivelserne strukturerede i forhold til den type mennesker der er involveret?
Det er struktureret således at der er det mest nødvendige og ikke meget støj da der kun er enkelte elementer man kan leje med.
Der er højt til loftet og store rum som gør at det ikke bliver rodet.
Derudover er der ikke mange døre og de fleste ting er i børnehøjde hvilket gør at det er egnet til børn.
Dog er der også sofaer og borde/stole i alm. højde som gør at de ansvarlige voksne også kan være der.

Environments
Hvor sker der noget?
Der sker noget der hvor rummet ligger op til interaktion.
Feks. Borde/stole/sofa/klodser/bøger/legehus osv.

Hvor sker der ikke noget?
Der sker ikke noget decideret ved alle bogreolerne. Eller ved de tomme pladser på gulvet.
Derudover sker der heller ingenting ved det lys-interaktions ting der er på gulvet.

Nøgleaktiviteter
Leg med klodser.

Borde/stole/sofa til at læse bøger og tegne

Legehus

 

Brugertyper

Enlige forældre med børn

Enlige bedsteforældre med børn

Børn i alderen 0-6 år

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nutids- og fremtidsscenarier